همه‌گیری کرونا و ماجراهای یکی ‌دو سال اخیر به همه مردم دنیا یادآوری کرد که وسایل اطراف ما تا چه حدی می‌توانند آلوده به ویروس و میکروب باشند. ویروس و میکروب‌هایی که با دست و لباس و وسایل همراه ما به این‌سو و آن‌سو می‌روند. این مسئله افراد خلاق را به فکر ساختن دستگاه‌های ضدعفونی کننده انداخت تا لباس و وسایل همراه افراد در زمان ورود به یک ساختمان ضدعفونی شوند. همچنین مردم را آگاه کرد که بهتر است در زمان ورود به هر ساختمانی خود را از شر ویروس‌هایی که همراهشان شده است رها کنند. تونل های ضدعفونی برای همین منظور طراحی شدند و برخی از آنها کاربرد باشگاهی پیدا کردند که ما آنها را تونل های ضدعفونی باشگاه می‌نامیم.

تونل های ضدعفونی چیست؟

تونل ضدعفونی کابینی است که به‌قصد ضدعفونی لباس و وسایل همراه افراد در ورودی باشگاه‌ها و ساختمان‌های مختلف قرار داده می‌شود. این تونل دارای مخزنی است که جایگاه گاز یا مایع ضدعفونی‌کننده است. در قسمت‌های مختلف این تونل دستگاه ‌های اسپری‌ قرار گرفته که مواد ضدعفونی را به صورت مه‌پاشی بر روی افرادِ در حال عبور از داخل تونل می‌پاشد. تونل‌های ضدعفونی‌کننده انواع مختلفی دارد که در ادامه به دو مورد از پرکاربردترین آنها اشاره می‌شود.

انواع تونل های ضدعفونی باشگاهی با توجه به جایگاه قرارگیری:

دو نوع اصلی از تونل های ضدعفونی باشگاهی وجود دارد که یکی از آنها مناسب فضای بیرون و دیگری برای فضای داخل ساختمان است. تونل ضدعفونی ویژه فضای بیرون به شکل راهرویی طراحی شده که در حیاط باشگاه قرار می‌گیرد. تونل مخصوص فضای داخلی باشگاه هم در داخل سالن و جلوی ورودی آن قرار می‌گیرد.

انواع تونل های ضدعفونی باشگاهی از دیدگاه نوع کارکرد:

1- تونل‌هایی که از مایع ضدعفونی استفاده می‌کنند:

مخزن این دسته تونل‌‌ها با مایع ضدعفونی پر می‌شود. البته زاویه درست پاشش مواد ضدعفونی‌کننده در کارکرد موثر آنها اهمیت زیادی دارد. پاشیدن مواد ضدعفونی باید به‌گونه‌ای باشد که این مواد به چشم و سر افراد نپاشد. برخی از انواع تونل‌های ضدعفونی از سنسور قد برای تعیین زاویه درست پاشش استفاده می‌کنند تا سر و چشم افراد از پاشیدن مواد در امان بماند. سنسورهای حرکتی داخل تونل‌ها نیز مشخص می‌کنند که آیا کسی وارد تونل شده است که مه‌پاشی صورت گیرد یا خیر.

روش ضدعفونی کامل در بعضی از تونل‌ها به این صورت است که فرد باید چرخشی 360 درجه انجام دهد تا مواد ضدعفونی به همه قسمت‌های لباس و وسایل او بپاشد.

برخی از تونل های ضدعفونی مجهز به پرتو فرابنفش هستند تا پس از گذشتن افراد، برای پاکسازی محیط داخلی کابین، آن را ضدعفونی کنند. برخی نیز از  سنسور تب‌سنج استفاده می‌کنند تا ناقل بودن افراد را مشخص کنند تا سرایتی صورت نگیرد.

برتری‌های استفاده از تونل های ضدعفونی باشگاهی مایع ضدعفونی:

* ضدعفونی کردن کامل افراد در هنگام گذشتن از تونل.

* کارگذاری دستگاه‌های پاشش مواد ضدعفونی‌کننده در بهترین زاویه‌های ممکن.

* اندازه‌های متناسب با ساختمان‌های مختلف.

* مصرف بهینه مواد ضدعفونی‌کننده با کارگذاشتن سنسورهای حرکتی.

* مخزن‌های بزرگ مواد ضدعفونی‌کننده.

* راه‌اندازی سریع.

* مه‌پاشی با سرعت بالا.

2- تونل‌هایی که از گاز ازن استفاده می‌کنند:

گاز ازن یکی از قدرتمندترین ضدعفونی‌کننده‌ها است. این گاز می‌تواند هوا و آب را هم ضدعفونی کند. تولیدکنندگان تونل های ضدعفونی باشگاه با گاز اُزن عقیده دارند این گاز تاثیر مخربی بر روی کره زمین ندارد. آنها می‌گویند گاز اُزن فقط به ضدعفونی لباس و وسایل افرادی که از تونل می‌گذرند، کمک می‌کند. بهره‌گیری از اُزن برای ضدعفونی به شکل بخار سرد صورت می‌گیرد و در زمان عبور افراد از داخل تونل همه آلودگی‌های بر روی لباس‌ها و بدن آنها نابود می‌شود.

برتری استفاده از تونل های ضدعفونی باشگاهی گاز ازن:

* گندزدایی موثر در برابر هرگونه میکروب، ویروس و انگل.

* نیاز به زمان کوتاه برای گندزدایی.

* ضدعفونی کامل فرد در زمان ورود به باشگاه.

* سرعت بالای مه‌پاشی گاز ازن.

* نابودی کامل همه میکروب‌ها و ویروس‌ها.

عقیده کارشناسان درباره تاثیرات استفاده از تونل های ضدعفونی باشگاه:

درباره تاثیرات استفاده از تونل های ضدعفونی باشگاه ها حرف‌های بسیاری است. سازندگان این دستگاه‌ها معتقدند کارایی تونل‌ها در ضدعفونی کردن لباس و کیف و کفش افراد علمی و موثر است. همچنین آنها عقیده دارند این ضدعفونی از ورود ویروس‌های همراهِ افراد به محیط‌های ورزشی جلوگیری می‌کند. آنها می‌گویند مه‌پاشیِ مواد ضدعفونی برای افراد کاملا بی‌خطر است و این کار تنها به از بین رفتن ویروس‌ها کمک می‌کند.

پژوهش‌ها درباره تاثیر استفاده از تونل های ضدعفونی باشگاهی در کنترل بیماری‌ها هنوز در دست بررسی است. در ابتدای همه‌گیری کرونا بهره‌گیری از این دستگاه‌ها بسیار زیاد شد. اما مدتی پس از آن تردیدهایی درباره لزوم استفاده از این دستگاه‌ها به میان آمد. بسیاری از کارشناسان به روش کار تونل‌هایی که از مایع ضدعفونی استفاده می‌کنند، انتقادهایی دارند. این گروه از کارشناسان عقیده دارند مایع ضدعفونی که در تونل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، ممکن است پس از مدتی تاثیرات نامطلوبی بر روی افراد بگذارد.

آنها معتقدند مایع ضدعفونی می‌تواند باعث مشکلات سلامتی در بدن انسان شود. مشکلاتی مانند خارش، تحریک چشم و مشکلات تنفسی و همچنین تنگی نفس که ممکن است برخی افراد را درگیر کند. همچنین برخی از کارشناسان عقیده دارند این دستگاه‌ها ممکن است حس کاذب ایمنی در افراد ایجاد کنند و افراد به مراقبت درست از خود در برابر ویروس‌ها نپردازند.

دستگاه ضدعفونی کننده دست چیست؟

یکی از مهم‌ترین دستگاه‌هایی که ضرورت وجود آنها پس از همه‌گیری کرونا واجب شد، دستگاه‌های ضدعفونی‌کننده دست بودند. همه پزشکان متخصص در بیماری کرونا هم‌عقیده هستند که دست انسان می‌تواند در تماس با سطوح مختلف، به این ویروس آلوده شود. بنابراین ضدعفونی کردن دست می‌تواند از ورود ویروس از دست آلوده به چشم و مجرای تنفسی انسان جلوگیری کند. بدین ترتیب دستگاه‌های ضدعفونی‌کننده دست به جزئی مهم در ورودی هر ساختمان و باشگاهی تبدیل شد.

دستگاه ضدعفونی‌کننده دست فقط ویروس کرونا را از بین نمی‌برد. بلکه می‌توان گفت بیماری کرونا این نکته را برای همه مردم دنیا آشکار کرد که دست‌های انسان ناقل ویروس‌ها و میکروب‌های بسیاری است. برای پاکسازی دست‌ها بهتر است در فاصله‌های زمانی کوتاه از مواد ضدعفونی‌کننده دست یا شستن دست‌ها استفاده شود.

 

تجهیزات ضدعفونی دست در باشگاه ها:

تجهیزات ضدعفونی دست در باشگاه ‌ها و دیگر سازمان‌ها انواع مختلفی دارند که در ادامه نگاهی به کاربردی‌ترین آنها داشته‌ایم.

* دستگاه ضدعفونی‌کننده پدالی دست:

دستگاه ضدعفونی‌کننده پدالیِ دست را در ورودی بسیاری از ساختمان‌ها و باشگاه‌ها دیده‌اید. این دستگاه‌ها در شکل‌ها و مدل‌های مختلف ساخته می‌شوند، اما همه آنها بر روی زمین قرار می‌گیرند. دستگاه ضدعفونی‌کننده پدالی دارای مخزنی است که در پائین دستگاه قرار گرفته و مقداری ماده ضدعفونی‌کننده (بنا به گنجایش مخزن) در آن ریخته می‌شود. مجرای انتقال ماده ضدعفونی در ستون دستگاه قرار گرفته و ماده ضدعفونی‌کننده از راه مجرای میانه ستون به دریچه خروجی می‌رسد.

پدال این دستگاه‌ها بر روی پایه و در کنار مخزن آن قرار داده شده است. برای ضدعفونی کردن دست با این دستگاه‌ها کافی است افراد در هنگام ورود به باشگاه، پا را بر روی پدال آن قرار دهند. با این کار ماده ضد‌عفونی‌کننده با فشار به بیرون پاشیده می‌شود و با قرار دادن دست یا اشیاء در مقابل آن، کار ضدعفونی انجام می‌گیرد.

 چگونگی کارکرد این دستگاه‌ها به‌طور معمول با تعداد پاشش بیان می‌شود. به‌عنوان مثال گفته می‌شود دستگاه مورد نظر می‌تواند تا 1000 پاشش در هر بار شارژ شدن انجام دهد.

* دستگاه ضدعفونی‌کننده اتوماتیک دست:

ساختار کلی دستگاه ضدعفونی‌کننده اتوماتیک دست شبیه به دستگاه ضدعفونی‌کننده دست پدالی است. اما این دستگاه‌ها مجهز به حسگر یا چشمی هستند. هنگامی که دست یا شیئی جلوی آن قرار می‌گیرد، چشم الکترونیکی دستگاه وارد عمل می‌شود و عمل پاشیدن محلول به‌طور اتوماتیک انجام می‌شود. مدت زمان پاشش مواد ضدعفونی در این دستگاه‌ها قابل تنظیم است.

دستگاه ضدعفونی‌کننده اتوماتیک دست با پودری و اسپری کردن ماده ضدعفونی‌کننده به دست افراد، عمل ضدعفونی را انجام می‌دهد. عملکرد این‌گونه دستگاه‌ها یا با ظرفیت مخزن آن، یا تعداد پاشش در هر شارژ محاسبه می‌شود. دستگاه ضدعفونی‌کننده اتوماتیک دست انرژی خود را از برق و باتری تامین می‌کند.

* دستگاه ضد عفونی کننده دست دیواری:

نوعی دیگر از تجهیزات ضدعفونی دست در باشگاه ها، دستگاه ضدعفونی‌کننده اتوماتیک دیواری است. اندازه ضدعفونی‌کننده دیواریِ دست نسبتا کوچک‌تر است و بر روی دیوار نصب می‌شود. این دستگاه نیاز به فضایی برای قرار گرفتن بر روی زمین ندارد و از این نظر جای کمتری را می‌گیرد. تشخیص قرار گرفتن دست در جلوی دستگاه به وسیله حسگر یا چشمی دستگاه انجام می‌گیرد. سپس پاشش ریز و پودر مانند دستگاه به‌صورت خودکار عمل می‌کند. این دستگاه با کمک انرژی برق و باتری داخلی کار می‌کند. از این دستگاه می‌توان در هر باشگاه و ساختمانی استفاده کرد.

* سایر تجهیزات ضدعفونی کننده دست در باشگاه:

گروه دیگری از تجهیزات ضدعفونی دست در باشگاه، دستگاه‌هایی هستند که بر مبنای استفاده از پرتوها و سایر تکنولوژی‌ها ساخته شده‌اند. مثل دستگاه ضدعفونی‌کننده خشک پلاسمای سرد و دستگاه ضدعفونی‌کننده پرتو فرابنفش، که استفاده از آنها کمتر معمول است. البته بعضی از آنها مانند دستگاه ضدعفونی با پرتو فرابنفش برای پوست آسیب‌رسان هم هست.

سخن پایانی:

همه‌گیری بیماری کرونا یک چیز را به همه ما آموخت که بهتر است پیش از ورود به هر ساختمانی لباس، کفش، کیف و بقیه وسایل همراه خود را از آلودگی پاک کنیم. خانه رفتن برای همه ما همراه با درآوردن کفش و لباس است که آلودگی محیط خارج از خانه را از بدن ما جدا می‌کند. اما رفتن به فضاهای عمومی مانند باشگاه‌های ورزشی با لباس صورت می‌گیرد و بهتر است بهداشت محیط‌های ورزشی هم رعایت شود. پس از همه‌گیری کرونا و آغاز به کار باشگاه‌ها، مسئولان ورزشی برای ایمنی ورزشکاران، تونل های ضدعفونی باشگاه را در ورودی هر ورزشگاه قرار دادند. اما این تونل‌ها فقط لباس و وسایل همراه ورزشکارن را ضدعفونی می‌کند.

تجهیزات ضدعفونی دست در باشگاه‌ها هم این ایمنی را بیشتر می‌سازد تا فعالیتی که در جهت سلامت بدن صورت می‌گیرد، در شرایطی به دور از آلودگی و ویروس انجام شود.